De eerste lootjes - Reisverslag uit Da Nang, Vietnam van Darren - WaarBenJij.nu De eerste lootjes - Reisverslag uit Da Nang, Vietnam van Darren - WaarBenJij.nu

De eerste lootjes

Door: Darren Rijsdijk

Blijf op de hoogte en volg Darren

14 December 2014 | Vietnam, Da Nang

Nu de eerste hectische dagen voorbij zijn is het voor mij tijd voor de eerste update.
5-12
Met gezonde spanning en de nodige dankbaarheid besloot ik 3 december behoorlijk last-minute mijn spullen in te pakken (sorry voor de timing, mam) Iedereen die me een beetje kent zal het niet verbazen dat de avond voor het vertrek mijn Iphone besloot niet meer op te laden. Fikse streep door de rekening, maar na een emotioneel afscheid besloot ik te proberen om hem in Vietnam te laten repareren.
Na 2 vertraagde vluchten kwam ik helemaal afgepeigerd en toch behoorlijk zenuwachtig aan op Ho Chi Minh City airport. Om half 10 zat ik in m’n hostel, iedereen sliep nog en op dat moment ben ik aan mijn eerste Pho gegaan (een van de populairste gerechten, soep met rijstnoedels, basilicum en koriander en de nodige verscheidene hoeveelheid vlees) En ook al ben ik geen Columbus die als eerste de onbekende zeeeen bevaarde, op dat moment voelde ik me toch wel reusachtig klein in het enorm hectische Ho Chi Minh. Het verkeer is er ongelofelijk druk, de eerste taxi had me al min of meer opgelicht en mijn volgende queeste was het repareren van mijn Iphone. Na 6 verschillende taxi’s en het twijfelachtig afgeven van m’n telefoon (uiteindelijk zou deze het na 2 dagen weer begeven) ben ik in m’n eentje door een paar schitterende parken gaan lopen, zonder enig gevoel van orientatie en richting.
Toen ik een toerist zag lopen vroeg ik hem of hij wist waar het War Museum was. Hij bleek er ook heen te gaan en bleek zelfs in hetzelfde hostel te verblijven en vanaf dat moment was het gelukkig een grote rollercoaster. Enorm veel leuke mensen ontmoet, geweldige avonden beleefd en me cultureel ook kunnen verantwoorden met een bezoek aan de Cu Chi Tunnels en het War Museum.
Vervolgens heb ik de slaapbus (vrij absurde gevaarte’s die net iets te klein zijn om in te slapen als je 1.84 bent) naar de kustplaats Mui Ne gepakt. Hier meette ik weer met 2 zwitserse jongens uit Ho Chi Minh die deze tocht per motorbike hebben gedaan. Hostel viel een beetje tegen, maar hier een paar excursies gedaan, quadgereden op zandduinen en een beetje aan het zwembad gelegen voor 2 dagen. Wat opviel was de grote hoeveelheid Russen, wat me meteen doorbrengt naar m’n volgende stop Nha Trang. Nha Trang is de Russische hoofstad van Vietnam. Met directe lijnvluchten vanaf Moskou en een reisbureau wat weigerde me te helpen omdat ik niet Russisch was zal je wel een indruk hebben hoe deze imposante gevaartes de stad min of meer geclaimd hebben. Hier begon het weer slechter te worden, 2 regenachtige dagen een beetje gechilld in de spa’s en zelfs een beetje gesport met m’n imposante nederlands-turks gezelschap alvorens ik weer de nachtbus in ging naar m’n uiteindelijke bestemming DaNang.
Deze trip kostte me 15 uur. Na in totaal 28 uur en 870 km in de slaapbus gespendeerd te hebben ben ik hier veilig aangekomen. Ik werd vriendelijk opgevangen door de oprichter van de organisatie waar ik ga werken en ik leerde meteen dat het iets meer om handen heeft dan ik dacht. Ik ben rondgeleid door de stad, heb echt heerlijk Vietnamees gegeten, heb m’n spullen gedropt in m’n nieuwe huis voor de komende 8 weken en de kookkunsten van m'n persoonlijke kok voor de komende 8 weken beoordeeld.
Er zijn 5 locatie’s waar ik word ingezet, elke net even anders. Na het haastig afmaken van m’n TEFL engels cursus heb ik vandaag te horen gekregen hoe mijn gemiddelde week eruit gaat zien.
Van maandag tot en met vrijdag van 9-10:30 geef ik les in een kindergarten (de armere jeugd van Vietnam tussen de 3-6 jaar oud) dit zal dus vooral Basis-Engels zijn waar ik me vooral op de uitspraak moet focussen.
Dinsdag en Donderdag tussen 2-4 geef ik les op de People University. Hier zal ik me vooral bezighouden met het voeren van conversaties, grammatica en uitspraak. Maandag en woensdag middag zal ik me vooral bezighouden met de ouderen tussen 60-90 en gehandicapte kinderen die al hun familie verloren zijn. Dit gaat meer om persoonlijk contact en lichtelijke bewegings/sport activiteiten. Verder zal ik veel bezig zijn met lesvoorbereiding, lesplannen maken die ze in de toekomst kunnen gebruiken en uitspraak/grammatica lessen geven aan de Vietnameze Engels leraren. Als deze leraren het goed aangeleerd krijgen is het natuurlijk duurzamer, zelfs na 8 weken kan het werk dan goed worden voortgezet. Verder krijg ik zelf wat Vietnameze lessen, zal ik eventueel wat fondsenwerving doen en zal ik ook veel aan het sporten zijn en in de weekenden natuurlijk de plekken erom heen verkennen. De 1e update is iets langer geworden dan verwacht, maar er was nogal veel te vertellen.
Een enorm relaxede en tof begin van m’n trip gehad en ik kijk er naar uit om aan de slag te gaan!

  • 14 December 2014 - 08:46

    Cisca:

    Ben superblij met dit bloq! Vind ook de manier hoe je schrijft fijn.
    Vind t ook niet te lang en had nog langer mogen zijn. Eindelijk op je werkplek aangekomen. Geniet van je vaste slaapplek en van mensen om je heen. We missen je maar gunnen t je zo!

  • 14 December 2014 - 10:24

    Diana:

    He Darren

    Fijn om je op deze manier te volgen. Wat heb je al veel dingen beleefd zeg.
    Gelukkig ben je nu op je voorlopige bestemming en ook die zal veel indrukken op je achterlaten.Geniet van de dagen en pas goed op jezelf maar dat komt wel goed.
    Groetjes Diana en Menno

  • 14 December 2014 - 11:08

    Patrick:

    Mooi dat je zo snel 'vol in het leven zit'. Leer, geniet, geef, lach en bewonder!

  • 14 December 2014 - 12:04

    Quinten:

    Supervet ouwe, dit blijft toch zo indrukwekkend hoe je zo een reis aanpakt. Direct allemaal contacten en lekkere dagen, jammer van de regen alleen maar na regen komt zonneschijn, veel plezier <3

  • 14 December 2014 - 12:31

    Monique:

    Xin chao. Leuk om je zo te kunnen volgen en te lezen wat je meemaakt. Wat fijn dat je al zo snel contacten hebt opgedaan. Heel veel pelzier daar en geniet van alles wat op je pad komt.

  • 14 December 2014 - 13:02

    Ronald:

    Mooi om je zo te kunnen volgen,iets wat ik ook zeker elke dag probeer te doen.ik kan me goed voorstellen dat het niet zo is zoals je je misschien voorgesteld had

  • 14 December 2014 - 13:35

    Oma De Vries :

    darren een leuk verslag ik kijk er naar uit doe wel voorzichtig daar

  • 14 December 2014 - 14:26

    Jur:

    Heerlijk bruur!

  • 14 December 2014 - 19:59

    Willem En Yvonne :

    Hoi Darren ,

    Leuk om te lezen hoe je alles beleeft en ons op de hoogte houdt.
    Ik zal je blog zeker blijven lezen en hoop dat je een leuke tijd tegemoet gaat.
    Vanuit hier het laatste voetbalnieuws :unicum en svl beide verloren , Ajax gewonnen met 3-1 van Utrecht ,PSV helaas ook gewonnen van twente met 2-0 en de kakkerlakken maakte nog in de laatste minuut gelijk 2-2 tegen AZ

  • 14 December 2014 - 20:38

    Annemiek:

    Geniet van alle ervaringen die je opdoet........
    we kijken vanuit t koude Lelystad, uit naar je volgende reisverslag!


  • 15 December 2014 - 08:35

    Lucia Vermeulen:

    Hi Dar, wat ontzettend gaaf om je op deze wijze te volgen. Wat een mooie ervaringen heb je al in de pocket. Je week zit lekker vol gepland. Leuk dat je met zowel oud als jong aan de slag gaat, bijzonder hoor. Dan realiseer je je weer even hoe goed wij het hebben. Doe je best daar en geniet van al de bijzondere momenten. Het leven is hier dan maar supersaai....dikke knuf Luus

  • 15 December 2014 - 10:49

    Pascalle:

    Hey Darren wat leuk je zo te volgen (wat wordt je toch groot jonge). Ook goed voor je mams .
    Zo te zien heb je een leuke leerervaring.
    Let op je zelf he en succes
    Tjuus Groetjes van ons allemaal

  • 16 December 2014 - 11:39

    Sven:

    Leuk om te lezen! Veel plezier daar. Ik zie dat er een kans ligt om VietnamRepair op te starten daar haha.

  • 17 December 2014 - 07:19

    Agnes:

    fijn dat het zo te volgen kunnen we het een beetje meebeleven kijk uit naar het volgende verslag,doe maar een beetje voorzichtig en geniet er maar van groetjes agnes

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Vietnam, Da Nang

Darren

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 629
Totaal aantal bezoekers 6915

Voorgaande reizen:

14 December 2015 - 15 Februari 2015

Vietnam

Landen bezocht: